نفس لوامه يعني چه؟
راز یک زندگی موفق و ایده آل
راز یک زندگی موفق و ایده آل
به ادامه مطلب مراجعه کنید.
زندگینامه ژرژ براک ( نقاش و مجسمه ساز فرانسوی )
زندگینامه ژرژ براک
« یکی از بانیان بزرگ جنبش کوبیسم »
ژرژ براک(به فرانسوی: Georges Braque) (۱۹۶۳-۱۸۸۲) نقاش، مجسمه ساز و چاپگر فرانسوی, وی از پیشگامان هنر مدرن و یکی از بنیان گذاران جنبش کوبیسم به شمار میآید. آثار فووها درسالن پاییز (۱۹۰۵) او را سخت تحت تأثیر قرار داد. اثرپذیری از فوویسم را در منظرههایی که او با تکه رنگ های خالص نقاشی کرده است، به روشنی می توان بازشناخت.) بندرگاه آنتورپ- ۱۹۰۶) براک این منظره ها را نخستین آثار مورد علاقه ی خود به شمار میآورد. او در ایجاد بافت های مرمرین و چوبین روی بوم، بر پیکاسو مقدم بود.
براک و پیکاسو با ژرف نگری در ساختمان اشیاء تفسیری نو از واقعیتی مرئی عرضه کردند و نمونه ای برای تحولات بعدی نقاشی و پیکره سازی خلق کردند که در آن ها انضباط بصری در قیاس با کارهای پیشین، تخفیف یافته است. کیفیت هایی که آثار کوبیست براک را از آثار کوبیست پیکاسو در مقایسه با کارهای پیشین او متمایز میکرد -از جمله خصلت نقاشانه- در برخی از آثار این دوره آشکارتر میشوند. (گیتار و پارچ آب ۱۹۲۷)
این مرحله از هنر پالایش یافته ی براک، مفهوم زیبایی «کلاسیکی» را بر اساس تعادل و نظم در قالبی نو ارائه میدهند...
به ادامه مطلب مراجعه کنید.
طراحی جلد کتاب
طراحی جلد کتاب
طراحی درست و صحیح و زیبا و کارآمد از یک جلد می تواند تا حدود زیادی سرنوشت ابتدایی خوانندگان و فروش آن را تضمین نماید.
به جمعیتی که پشت ویترین کتابفروشی ها برای خواندن و دیدن تیتر کتابهای منتشر شده و تازه به بازار آمده، جمع می شوند، یا به جمعیتی که برای خواندن تیتر جلد مجله ها درجلوی کیوسک روزنامه فروشی ها از سر و کول هم بالا می روند، دقت کرده اید؟ دیدن این تصاویر، اهمیت طراحی و چیدمان صحیح المانها و آیتم ها را در طراحی جلد مجله ها و کتابفروشی ها نشان می دهند.
طراحی درست و صحیح و زیبا و کارآمد از یک جلد می تواند تا حدود زیادی سرنوشت ابتدایی خوانندگان و فروش آن را تضمین نماید.
بخش عمده موفقیت تجاری فروش کتاب بر دوش طراح جلد و طراحی آن سنگینی می کند. اولین تعامل مخاطب با کتاب، اولین نگاه او و اولین تصویری که از آن در ذهن خواننده باقی خواهد ماند، جلد کتاب و تعامل بصری است که با آن خواهد داشت. تعامل اول سرنوشت ساز است و بیشتر مخاطبینی که در تعامل اول کتاب را بر می دارند، خواهان خرید و خواندن آن نیز می باشند. نویسنده و ناشر یک کتاب با نشر آن می خواهند کتابشان هم خواننده بیشتری داشته باشد و هم خوب بفروشد. با اطمینان می گوییم بار بیشتر این مسئولیت بر عهده اثر بخشی بصری طرح جلد آن کتاب می باشد.
نشانه چیست؟
نشانه چیست؟
نشانه همان علامتی است که در دل خود نماینده مفهوم چیز دیگری است. نشانه ها برای بیان مفاهیم بزرگ در دل عناصری کوچک به کار برده می شود. نشانه های تصویری بهترین و مناسب ترین نوع نشانه برای انتقال مفهوم خاص در میان جمعیت کثیری از آدم ها با زبانها و فرهنگ های مختلف است. وقتی زبان غیر مشترک از بیان مفهومی خاص قاصر می گردد، نشانه های بصری و تصویری جای خود را باز کرده و مناسب ترین عنصر، برای انتقال مفاهیم می گردند.
با آنکه هزاران سال از تمدن بشر گذشته است و زبانها، فرهنگ ها، خط و ... بسیاری در سراسر دنیا پدید آمده اند، اما زمانی که صحبت از زبان مشترک و واحد به میان می آید، تنها نشانه ها و زبان تصویر است که کارگشا می گردد.
لوگو یا آرم چیست؟
لوگو یا آرم چیست؟
لوگو یا نشانه نمادیست برای بیان کردن یک عبارت یا القا نمودن یک مفهوم. آرم ها چیزی شبیه امضا یا نشانه ای برای وجود یا حضور شخص یا موسسه ای است که آرم متعلق به آن است، می باشد. آرم ها در هر جایی که حضور آن موسسه یا شخص یا رویداد صاحب آرم در آن وجود دارد ثبت می گردد و نشاندهنده رد برجای مانده از او در آنجا است.
طراحی نشانه یکی از تخصصهای رایج و منحصر به فرد در طراحی های گرافیکی محسوب می شود و سابقه طراحی نشانه به زمانهای بسیار بسیار دور بر می گردد، آنجا که انسانهای اولیه برای انتقال مفاهیم مربوط به مثلا شکار در یک نقطه، علائمی را روی دیوار غارها ثبت می کردند و هر کجا آن علامت دیده میشد، مفهوم واحدی را به مخاطب و بیننده منتقل می نمود.
از تحولات مربوط به ثبت نشانه ها در دیواره غارها بود که حروف و به تبع آن خط اختراع گشت.
لوگو نشانه یا علامتی گرافیکی است که توسط سرمایه داران تجاری، موسسات و حتی اشخاص حقیقی، برای متمایز کردن خود از دیگران در دید عموم، استفاده می شود. لوگوها یا تماما گرافیکی هستند (سمبول یا آیکون) و یا از نام تجاری سازمان یا موسسه تشکیل شده اند (لوگوتایپ یا ورد مارک).
در دوران حروفچینی با فلز داغ، لوگوتایپ، مجموعه ای از فونت ها و کاراکترها بود. در دوران کنونی که عصر ارتباطات است، لوگوی یک شرکت، اغلب مترادف با مرغوبیت یا برند شرکت است.
انواع آرم
انواع آرم
آرم ها به سه دسته تقسیم بندی می شوند:
- تایپوگرام ها یا آرم های نوشتاری
- پیکتوگرام ها یا آرم های تصویری
- ترکیبی از هر دو
- نشانه های پیامی و شعاری ...
به ادامه مطلب مراجعه کنید.
اصول طراحی آرم
اصول طراحی آرم
در طراحی آرم ها باید ابتدا اطلاعات کافی و وافی در مورد جا و مکانی که قرار است برای آن طراحی آرم را انجام دهید بدست بیاورید. همیشه برای شرکت ها یا موسسات یا افراد نیست که سفارش طراحی آرم داده می شود. گاهی برای رخداد یک رویداد نیز آرم ها و نشانه هایی طراحی می شود. مثلا گاهی برای برگزاری یک همایش یا نشستی مثلا همایش بزرگداشت مولونا و یا چیزی شبیه این وقایع طراحی آرم و حتی سربرگ و اوراق دیگر انجام می گردد . برای طراحی آرم یک موضوع، باید ابتدا آن موضوع را به خوبی درک کرده باشید و اطلاعات کافی از سفارش دهنده آن دریافت نموده باشید.
- 1- قبل از شروع کار برای طراحی بهتر است آرم های مختلفی که با همان موضوع شما ، قبلا طراحی شده است ببینید و با اصول درست، به تفسیر علت طراحی آن ها بپردازید. اینگونه ایده های بسیاری از طرح موضوع مشابه دیگر خواهید گرفت. پیشنهاد می شود اگر مشتری شما قبلا برای همان موضوع مورد سفارش ، طراحی لوگویی داشته است (که احتمالا حالا قصد تغییر یا کنار گذاشتن آن را دارد) به شما عرضه کند تا آن را هم ببینید و همچنین پیشنهاد می شود اگر مشتری شما رقیبی دارد که احتمالا از طرح آرم آن خوشش می آید ، آن را نیز در اختیار شما گذارد تا سلیقه مشتری دستتان بیاید.
- 2- قلم و کاغذ خود را آماده کنید. طرح اولیه ای که به ذهن شما می آید ، بهتر است ابتدا روی کاغذ سفید ترسیم شود و شما با انگشتان دست کمی ها و کاستی های آن را بگیرید. بهتر است مدادی که استفاده می کنید سیاه باشد و اگر قرار است جایی از آرم پر یا تو خالی باشد با مداد سیاه به خوبی مشخص کنید. الزامی به وجود خط کش کنار دستتان نیست، زیرا قرار است تنها طرح ابتدایی و شمای کلی آن روی کاغذ ترسیم شود و شکل گرید بندی شده و منظم و قرینه سازیهای آن، توسط نرم افزارهای مخصوص همین کار ، طراحی گردد.
- 3- در صورت امکان، طراحی آرم را برروی صفحه شطرنجی (چه در مانیتور، چه برروی کاغذ) انجام دهید تا قرینه سازی در آن رعایت شود و امکان پیاده سازی برروی صفحات پیکسلی ، وجود داشته باشد.
- 4- لوگو همواره سیاه و سفید طراحی می شود. لوگوهایی که در همان مرحله اول رنگی یا گرادینت طراحی می شوند، از حرفه ای گری آن کاسته شده است. باید در نظر داشته باشید آرم طراحی شده معلوم نیست در کجاها درآینده قرار است استفاده گردد. ممکن است مجبور به استفاده بدون رنگ یا سیاه و سفید از آن باشیم. ممکن است مجبور باشیم آن را در ابعاد بسیار کوچک استفاده کنیم. طراحی لوگوی شما باید به نحوی باشد که به هیچ وجه از زیبایی و انتقال صریح مفهومی آن در سایزهای مختلف یا در رنگ های مختلف ، کاسته نگردد.
- 5- بعد از طراحی طرح اولیه لوگو که حتما با رعایت نکات در نمادشناسی لوگو و رعایت نکات در انواع لوگو (در مبحث های قبلی توضیح داده شده است) انجام داده اید، طرح را روی نرم افزار پیاده سازی طرح های برداری و وکتور که متداول ترین آنها کورل و ایلوستریتور است، پیاده نمایید.
- 6- بهتر است چندین طرح (حداقل دوطرح مختلف) برای مشتری خود طراحی کنید تا به او این امکان را بدهید که از میان طرح های مختلف ، دستش برای انتخاب باز باشد. خود این امر، نوعی احترام به مشتری تلقی می شود و معمولا او را راضی نگه میدارد.
- 7- بعد از طراحی و نمایش آن به مشتری ، دست او را برای چند مورد تغییر باز گذارید تا در مرحله تکمیلی طرح ،آن را اجرا و اعمال نمایید. یادتان باشد که شما تنها، سفارش گیرنده هستید و نمی توانید سلیقه خود را به مشتری تحمیل نمایید. دیدن شما در وضعیتی که حق را به مشتری می دهید ، برای او رضایت بخش خواهد بود و او با انگیزه بیشتری به انتخاب طرح شما و دادن دستورات تغییری برای مرحله تکمیلی طرح می پردازد.
پوستر های سبک کشور کوبا
اصول طراحی پوستر
اصول طراحی پوستر
سرچشمه های پوستر را، همچون مصورسازی، در گذشته های دور می توان جستجو كرد. به یك معنا، نقوش بر جسته آشوری ، ایرانی و رومی، نوعی پوستر بوده اند، زیرا رویدادهایی را به روایت تصویر، توصیف می كردند كه در واقع تبلیغی برای دستگاه حاكمه بود. به علاوه در مصر و رم باستان ساختن آگهی های همگانی یا اعلامیه های دیواری معمول بوده است. یكی از قدیمی ترین آگهی هایی كه كشف شده، پاپیروسی است كه پاداش برای باز گرداندن یك برده فراری در مصر اعلام كرده. آگهی هایی نیز از قرون وسطی باقی مانده كه روی پوست نوشته می شد، حتی بعضی از اینها دارای تصویر نیز بود.
آگهی های همگانی چاپی از اواخر قرن پانزدهم میلادی ظاهر شد. از قرن شانزدهم به بعد...
به ادامه مطلب مراجعه کنید.
دو طفلان مسلم
دو طفلان مسلم ابن عقیل
چون حسین بن على علیهالسلام شهید گردید، دو پسر كوچك از لشكرگاهى اسیر شدند و آنها را نزد عبیدالله آوردند، او زندانبان را احضار كرد و به او گفت: این دو كودك را به زندان ببر و خوراك خوب و آب سرد به آنها مده و بر آنها سختگیرى كن...
به ادامه مطلب مراجعه کنید.
مسلم بن عقیل
نحوه اسارت و شهادت مظلومانه مسلم بن عقیل
روزی که امام حسین(ع) از مکه بیرون آمد، جناب مسلم نیز به نمایندگی از امام حسین(ع) در کوفه قیام کرد. مردم کوفه هم مردمی دیندار و دین شناس بودند که با جناب مسلم آن چنان کردند که آدم واقعا حیرت می کند. اگر تاریخ مسلم نبود باورمان نمی شد که روز هفتم و یا هشتم ذیحجه، دوازده یا هجده هزار نفر با حضرت مسلم تا حد بذل جان بیعت کنند و فردا شب یا شب همان روز، هیچ کس همراهش نباشد.
مردی که تا دیروز فرمانروای هجده هزار نفر بود، امشب یک نفر هم نیست که او را به خانه اش ببرد . در آن شهر پرآشوب که همه درهای خانه ها بسته بودند، تنها یک زن فداکاری کرد و از آن آقای غریب پذیرایی نمود. آقا در خانه ای رسید، دید در باز است و زنی در آستانه در ایستاده و پیداست که انتظار کسی را می کشد. (آن زن، پسرش بیرون بود و انتظار او را داشت) مقابل آن در ایستاد و به آن زن سلام کرد و جواب شنید و فرمود: من تشنه ام، به من آب بده.
زن فوراً رفت و آب آورد و حضرت مسلم میل فرمود، زن رفت و ظرف آب را گذاشت و آمد، دید آقا پای دیوار خانه نشسته است! گفت: بنده خدا، مگر آب نخورده ای؟! فرمود: چرا. گفت: پس چرا نمی روی؟! جوابی نشنید، بار دوم گفت: بنده خدا، شهر، آشوب است، چرا به خانه ات نمی روی؟! باز جواب نیامد. بار سوم گفت: سبحان الله، شهر شلوغ است، نشستن تو پشت دیوارخانه من صحیح نیست. من راضی نیستم پشت دیوار خانه من بنشینی!
این را گفت، آقا برخاست و ایستاد و فرمود: من در این شهر خانه ای ندارم، غریبم و راه به جایی نمی برم! آن زن گفت: مگر شما که هستی؟ فرمود: من مسلم بن عقیلم! او تا آقا را شناخت با اظهار شرمندگی گفت: آقا بفرمایید، خانه، خانه شما و من هم کنیز شما هستم... وقتی پسرش آمد و آگاه شد که مسلم بن عقیل در خانه او است به ابن زیاد اطلاع داد. ماموران او هم ریختند و آن حضرت را از خانه بیرون کشیدند و سرانجام او را به پشت بام دار الاماره بردند و آنجا به قتل رسانده و بدن بی سرش را از پشت بام به زمین انداختند.
داستان آموزنده شایعه پراکنی
داستان شایعه پراکنی
زنی شایعه ای رادرباره همسایه اش مدام تکرار کرد. در عرض چند روز، همه ی محل داستان را فهمیدند.
شخصی که داستان درباره ی او بودعمیقاً آزرده و دلخور شد . بعد زنی که آن شایعه را پخش کرده بود متوجه شد که کاملاً اشتباه می کرده. او خیلی ناراحت شد و نزد خردمندی پیر رفت و پرسید برای جبران اشتباهش چه می تواند بکند.
پیر خردمند گفت: به فروشگاهی برو و مرغی بخر و آن را بکش . سر راه که به خانه می آیی پرهایش را بکن و یکی یکی در راه بریز .
زن اگرچه تعجب کرد ، آنچه را به او گفته بودند انجام داد.
روز بعد ، مرد خردمند گفت : اکنون برو و همه ی پر هایی را که دیروز ریخته بودی جمع کن و برای من بیاور .
در همان مسیر به راه افتاد، اما با نا امیدی دریافت که باد همه ی پرها را با خود برده.
پس از ساعت ها جستوجو، با تنها سه پر در دست باز گشت .
خردمند گفت : می بینی ؟ انداختن آنها آسان است اما باز گرداندنشان غیر ممکن است. شایعه نیز چنین است.
پراکندنش کاری ندارد ، اما به محض اینکه چنین کردی دیگر هرگز نمی توانی کاملاً آن را جبران کنی .
داستان عبرت انگیز برصیصای عابد
او که صدای گریه های شبانه اش خدا خدا کردن های سحر هایش سالها و سالها و شب و روز ادامه داشته و چنان در زهد خویش پیش رفته که خدای تعالی او را مستجاب الدعوه نموده بود و با هر دعایی و با هر خواستی از پروردگار مریضی بس لاعلاج شفا میگرفته چه شد که در یک لحظه کوتاه همه انچه که سالهای سال با رنج بسیار جمع کرده بود به یکباره از دست داد....
به ادامه مطلب مراجعه کنید.
داستان خیـــــــــــــــلی جالب محمد ابن سیرین
محمد ابن سیرین
ابن سیرین جوانی بود زیبا چهره و دارای سیمایی همانند یوسف پیامبر.
در پارچه فروشی در شهر بصره شاگردی می کرد. یکی از زنان اشراف بصره عاشق او می شود و تمام تلاش خود را برای جلب نظر ابن سیرین بکار می گیرد تا شاید بدو رسد ولی ابن سیرین تن به گناه نمی دهد، تا اینکه یک روز آن زن پارچه ای می خرد و به صاحب مغازه می گوید پارچه را به شاگردت بده بیاورد خانه پولش را بدهم. وقتی ابن سیرین وارد خانه زن می شود میبیند که آن زن خود را برای ابن سیرین آماده کرده و در ها را بسته است و می گوید با فریاد خود آبرو ریزی خواهم کرد. ابن سیرین که خود را در دام می بیند تقاضا می کند که لااقل به دستشویی برود. با موافقت زن او به دستشویی رفته و تمام چهره و بدن خود را به نجاست آغشته می کند و بیرون می آید و وقتی زن چهره او را می بیند حالش متحول می شود و با ناسزا او را از خانه بیرون می کند و ابن سیرین تا خانه می دود و پس از حمام در آن گرمای بصره بدن او عرق می کند که عرق او آنچنان بوی عطری می داده که باعث حیرت خودش و مادرش می شود.
داستان کربلا از ابتدا ...
ماجرای کربلا
تصاویر پوستر فیلم های خارجی
تصاویر کودکان ناز
داستان های حکیمانه و بسیار زیبای ملا نصرالدین .
اثر رنگ در بازاریابی و تبلیغات
تصاویر عاشقانه
تعریف گرافیک
گرافیک چیست ؟
گرافیک حیطهای از هنرهای تجسمی است که دارای کاربردهای متنوع و گستردهای است. گرافیک یا به عبارت کاملتر طراحی گرافیک (Graphic design)، به کارگیری تکنیکهای مختلف خلق آثار دوبعدی بر روی سطوح مختلف نظیر کاغذ، دیوار، بوم، فلز، چوب، پارچه، پلاستیک، نمایشگر رایانه، سنگ و... است که در جهت رساندن پیامی خاص به بیننده انجام بپذیرد.
چاپ سیلک
عکاسی
در مورد عکاسی ديجيتال
نقوش گياهي اسليمي و ختايي
طراحی نشانه ها
طراحی نشانه ها
نشانهها از انواع علائم گرافیکی هستند که هویت یک شرکت، شخص و . . . را مشخص میکنند و یا حتی میتوانند در گذر زمان برای آن عنوانی که طراحی شدند، هویت ایجاد کنند...
صفحه آرائی و ارتباط تصویری
(صفحه آرائی و ارتباط تصویری)
چشمان ما به هنگام نگاه کردن به یک صفحه نشریه یا کتاب یا به ...